vaevi.blogg.se

SAPA

Publicerad 2013-01-27 04:25:00 i Vietnam,

 Sapa tour: kulturell lervandring på hög höjd. Vi bestämde oss för att ta oss 12 timmar norrut med natttåg till den lilla bergsbyn Sapa för att vandra runt bland risfälten och träffa lokalbefolkning. Klockan fem på morgonen rullade tåget in på stationen och vi fick ta buss sista biten till byn som låg 1500 möh. Dimman låg tjock i ansiktet och temperaturen var inte mer än sju grader. Från denna by traskade vi vidare ut bland risfälten med en guide, några andra turister och en flock lokalbefolkning. Lerigt och underhållande. Det var inte det lättaste att balansera på kanterna av risodlingarna utan att kliva snett. I småbyarna var det riktigt fattigt och jag blev tagen av dessa kvinnor som iklädda sina dräkter och med en unge på ryggen reparerade vägen. Efter en heldags vandring kom vi fram till det hus vi skulle sova i. Det var vår guides hem. Vi hade valt att göra ett så kallat homestay, vilket innebär att man för en natt bor över hos lokalbefolkningen. Vi käkade otroligt god vietnamesisk husmanskost och till det en shot ”happy water”. Klockan åtta somnade jag som en stock och vaknade inte förens frukosten serverades 12 timmar senare. Så bra har jag inte sovit på länge. Det är kanske hit jag ska flytta... Dagen därpå var det bara att ge sig ut i leran igen för att ta sig tillbaka. Skrik och skratt växlades om vartannat så fort en turist råkat sätta sin fot i risfältens gyttja. Elin blev ett av offren. Dimman började lätta och först då insåg vi hur gigantiskt detta område med risfält är. Det fanns inget slut. Helt underbar utsikt med vattenfall och bergstoppar lite här och där. /Moa

 

Kommentarer

Postat av: Lillemor Sörenson

Publicerad 2013-01-27 14:02:21

Ni borde nog haft stövlar ni också.
Love You båda två

Postat av: Lotte

Publicerad 2013-02-13 20:49:46

Nu har jag hittat dennaberättelse och bilder!! Jag har inte riktig koll .... Underbart att se.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

MOA OCH ELIN

Nu drar vi ut i världen! Så här kan ni läsa om vart vi håller hus och vad vi gör med alla våra norska pengar.... Adiossss

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela